tisdag 6 augusti 2013

BDSM som krossar normer


Kan BDSM ha en normbrytande potential? Den queera potentialen. RFSU:s Emma Wieslander reder ut begreppen under sitt seminarium BDSM och heteronormen på Kafé Klara under Stockholm Pride.

BDSM handlar om att binda, dominera, underkasta sig, ge smärta, få smärta och mycket annat. Allting utifrån njutning och ömsesidig lust och kärlek. Det är BDSM.

– Det som inte är BDSM är oöverenskommen smärta, makt över andra, tvång på underkastelse. Det är något annat, säger Emma Wieslander.

BDSM kanske ser ut som våld, men i själva verket är det precis tvärt om.

– Det kan vara svårt att skilja på när BDSM ganska ofta likar det andra. BDSM kan vara att leka hustrumisshandel. Ska man verkligen leka med det? Det är ju något jättehemskt. Mitt svar är ja. Det är klart vi ska leka med de här strukturerna.

Strukturerna. Patriarkatet. Sätten som samhället gynnar personer som har kuk. Strukturer som inte nödvändigtvis upprätthålls av männen själva. Samma sak gäller heteronormativiteten. Man behöver inte vara heterosexuell för att vara heteronormativ. Heteronormativitet handlar om normer som har med kön att göra. Wieslander berättar om ett exempel som provocerade henne. Hon var på Gröna Lund och såg en grupp barn med jättefina Grönantröjor, men med olika färger baserat på kön.

– Tänk om man istället skulle låta barnen med snippa ha tröjor där det stod fitta, och att barnen med snopp hade tröjor där det stod kuk. Det tror jag många skulle bli provocerade av, men det är exakt det de redan har gjort, säger Wieslander.

– Jag tycker det är provocerande när folk frågar vad mina barn har i sina underbyxor. Det är inte för att jag tror att de ska göra något med barnets snopp eller snippa, utan för att de kommer prata med barnen på helt olika sätt beroende på vilket svar de får.

Med flickor pratar de om att vara söt och vacker och med pojkar pratar man istället om att de ska göra något. Vara aktiva.

– Det är där heteronormativiteten börjar. I någon sorts avtal om att det är okej att säga vissa saker till flickor och helt andra till pojkar.

Tillbaka till BDSM och den queera potentialen. För när man pratar om BDSM så spelar kön inte så stor roll, enligt Wieslander. Om man gillar undergivna personer så spelar det kanske ingen roll vad de har för kön.

– Om jag tänker på att smiska någon så kanske det egentligen inte spelar så stor roll vad hen har för något på framsidan av kroppen. En rumpa är en rumpa, säger hon.


Nu kommer feminism in i bilden. BDSM kan upplevas som problematiskt när det är en man som dominerar. Det upplevs som mer genomtänkt när en kvinna är dominant. Att det då inte ser likadant ut som i hela samhället.

Det kan vara på en BDSM-klubb där den som dominerar har slips. Att den ändå får ha mansattribut och använder sig av idén om kvinnors underordning. Eller att män får bära trosor för att det ska vara förnedrande. Och om det sker oreflekterat så är det mycket problematiskt, enligt Wieslander.

Blir man en dålig feminist för att man gillar att bli fistad? Är det rätt att njuta av saker som andra far illa av? Borde jag hålla tillbaka för att värna om systerskapet?

– Nej. Varje handling vi gör för att begränsa oss och vår lust spelar patriarkatet i händerna. Bara att föreslå att jag ska begränsa mig är en handling som leder till större stigma. Större begränsning.

BDSM:s potential ligger i att spelreglerna görs upp på förhand där parterna är helt jämlika, oavsett vad de har mellan benen. Att normerna inte behöver finnas där om man inte vill att de ska göra det.

Normerna riskerar att styra oss. Exempelvis när två personer blir ihop. Det finns idéer om vad det innebär – mängder av normer. Man ska inte pussa någon annan på munnen. Absolut inte ha sex med någon annan. Kanske ska man flytta ihop och skaffa katt.

– Det är stötande tycker jag. Jag gillar när man kommer överens om vad det innebär att vara ihop. Jag tycker det viktiga är att sätta upp reglerna tillsammans och där tror jag BDSM kan lära oss någonting.

Oreflekterade normer är oerhört problematiska. Det finns exempelvis normer som säger att det är mer okej att tafsa ifall någon är lättklädd. Det är de normerna som Wieslander vill bryta ner.

– BDSM kan vara det som utmanar normerna genom att leka med dem. Om BDSM står utanför normerna får vi lov att njuta av det varje person njuter av.

Inga kommentarer: