fredag 31 juli 2015

"Det enda jag inte har koll på är innehållet i glidmedlena"


Ola hade bara varit medlem i RFSU Halland i några veckor när han fick syn på att vi sökte volontärer till Stockholm Pride. Sedan blev det till att ligga i hårdträning inför uppdraget. Han pratade med andra medlemmar, läste fakta på hemsidan och i broschyrer. Och nu står han här i RFSU-tältet i Pride Park som om han aldrig gjort något annat.
– Det enda jag inte riktigt har koll på är innehållet i alla glidmedlena, säger han.

I tältet kan besökarna skriva dikter om att göra slut, få information och kondomer samt spela Snabbis.
– Snabbis är verkligen en favorit. Det sitter grupper eller par här nästan hela tiden och spelar med ett leende på läpparna. Vi förklarar hur spelet fungerar och sedan släpper vi bara loss dom, säger Ola.
Det roligaste med att stå i tältet är mötet med människorna som kommer in, tycker Ola.
– Särskilt med killarna. Tjejer är generellt sett bättre på att prata om relationer och sex. Killar verkar däremot ofta tycka att det är lite läskigt. Därför är det en häftig känsla när man når fram och får dom att våga fråga och börja prata.

Som volontär hinner man också med att vara lite ledig och ta del av allt annat Pride har att erbjuda. För Olas del har det inneburit en del seminariebesök i Pride House.
– Där har jag fått med mig kunskap jag kunnat använda här. Föreläsningen ”No big deal” som Hiv-Sverige höll i var väldigt bra. Det är kanske lite pinsamt att erkänna, men det var mycket som jag inte visste. Det har gjorts så mycket framsteg inom forskning och medicinering de senaste åren som jag inte hade koll på, säger han.
Det kan vara så att Ola måste stå i tältet under själva Prideparaden på lördag, men det är inget han sörjer i så fall.
– Paraden är inte en så stor sak för mig. Föreläsningarna har varit viktigare. Det är vardagsfrågor som jag är intresserad av, säger han.

Inga kommentarer: