torsdag 2 augusti 2012

Kyss kromet - om bdsm och funktionsnedsättning


Christine Bylund
– Jag är synligt funktionsnedsatt, men osynlig bdsm-utövare, inleder Christine Bylund sitt föredrag i RFSU Stockholms regi med rubriken ”Kyss kromet”.
Det är också namnet på ett fanzine som hon hoppas kunna sjösätta inom en snar framtid. Till fanzinet har hon bett personer som identifierar sig som funktionsnedsatta beskriva sina erfarenheter av att utöva bdsm i relation till sin funktionsnedsättning.

Christine berättar att en persons funktionsnedsättning skapas i relationen mellan personen och miljön. Det är något alla kan uppleva i något sammanhang, till exempel genom en sådan enkel sak som att ha glömt läsglasögonen, och det kan förändras genom livet.
– Det finns en myt om funktionsfullkomlighet. En myt om att det finns en kropp som är helt funktionsenlig hela tiden.

Christine menar att det är viktigt att försöka ändra på vilka kroppar som uppfattas som sexuella eller har förmågan att känna lust. Funktionsnedsatta kroppar blir inte alltid könsbestämda utan ses som helt asexuella. Samtidigt kan olika funktionshinder också bli en fetisch.
– För mig personligen är det ganska problematiskt. Men jag kan förstå att det också kan bli befriande eftersom stigmat omvänds till något positivt, säger hon.

Ett påstående Christine ofta får försöka bemöta är att hon skulle vara dominant för att kompensera sin roll i samhället i övrigt.
– Om det är så, är det så farligt? Alla dominanta kanske vill kompensera för någon maktbrist man har på något sätt, spekulerar hon och kommer in på nästa myt, den om den perfekta dominanta kvinnan/mannen som alltid har kontroll, känslomässigt och fysiskt och aldrig har en dålig dag.

Hon berättar att hon ofta ber de personer hon dominerar att göra samma saker som den personliga assistenten. Men dessa handlingar får förstås helt olika innebörd.
– När jag lägger bort rädslan för att min partner ska tycka att jag är en dålig dominant för att jag behöver hjälp, blir det så mycket bättre.

I väntan på att fanzinet ska starta, går det bra att besöka Christines blogg

Inga kommentarer: