Peter Rosengren, Erik Holmner, Annika Mårtenson och Helene
Trense arbetar på Mimergården. Det är en träningssärskola för årkurs 2-9 med
tolv lärare på tre klasser med runt 15 elever. Deras elever är på så kallad
tidig nivå, det vill säga elever som är från ett års ålder kognitivt. De jobbar
med sex och samlevnad med de elever som är på 6-8-årsnivå. Och det är en särskild
svårighet, när eleverna är 14-15 år men kognitivt sex eller åtta år.
Annika Mårtensson, Peter Rosengren, Helene Trense och Erik Holmner, Minergårdens träningssärskola
Här är några kommentarer från arbetsgruppen:
- På ett sätt är våra elevers sexualitet inte påverkade av
normsystem och stereotyper i samma utsträckning som motsvarande elever i
grundskolan, eftersom de inte är så medvetna om det omgivande samhällets normer
och föreställningar. Så de frågor det kan röra sig om är när ”vår” sexualitet passar
in, vad sexualitet är – vilket kan vara att vara nära för dem - hur man
förhåller sig till varandra och relationer. Man har exempelvis hört om pojkvän
och flickvän och att det är det man ska ha, men kanske inte förstår vad det är
eller kan vara. Det blir också att prata mycket om känslor, som att vara glad
och ledsen, och också då kan man komma in på sådant som pojk- och flickvänner.
- En svårighet är att förstå hur – och om – de reflekterar
kring sexualitet. För något som är utmärkande är att sex- och samlevnadsfrågor
aldrig blir något avgränsat med våra elever, utan vi lever med det dagligdags,
bland annat för att eleverna är direkta och ”bara gör och är”, till exempel när
det gäller onani.
- En annan sak kan handla om att få barn – de ser sina
föräldrar och tänker att när de blir stora ska de bli mamma eller pappa, och så
har de kanske inte ens de fysiska förutsättningarna att bli det.
- Det handlar mycket om att stödja dem att klara sig i
framtiden. De ska ha samma rättigheter till kunskap som andra, de ska kunna se
sig själva i en framtid och i en relation om de vill.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar