torsdag 18 oktober 2012

Yrkesmässig ”love at first sight”

Under vårt besök på Anna Grodzkas kontor fortsätter Olga Brzezinska berätta för oss om sin egen bakgrund, om hur detta kom sig. Olga har själv universitetsbakgrund snarare än politisk bakgrund, men hennes forskning har rört kvinnoorganisationer och NGO:s villkor i Polen, vilket lett henne in i de kretsar hon nu arbetar mer aktivt inom. Hon berättar om hur hon främst lärt känna folk utomlands, fram för allt på ILGA-konferenser. Hur hennes nätverk här hemma till stor del består av personer hon mött utomlands och konstaterat att ”jaha, du är också polack, då kan vi kanske mötas hemma?” Stora träffpunkter är helt enkelt inte så vanliga här. Olga berättar om hur det kommer sig att hon sitter mitt emot just nu och frågar om vi vill ha mer te.

- Förra hösten fick jag ett telefonsamtal, precis efter valet, från en person som ville att jag skulle åka på en ILGA-konferens och tolka åt Anna. Självklart sade jag ja, det gör man! Om det är frågan, då svarar man ja! Problemet var att jag aldrig tolkat förr, översatt visst, men inte tolkat. Jag insåg att det var en stor händelse, hon och Robert [Biedron] skulle hålla välkomsttalet. De kom först kvällen före, så jag hade ingen möjlighet att gå igenom talen långt i förväg, och hon talar ändå alltid från hjärtat, hon är en briljant talare. Men jag tänkte, hur ska det här gå? 

- Så möttes vi kvällen innan för att prata ihop oss lite, jag och Anna, and it just clicked! Vi pratade om forskning och aktivism och det slutade med att jag stannade hela konferensen. Nästa vecka, här i Krakow, erbjöd hon mig jobb, hon sade ”I don’t want anyone else”. It was love at first sight, we saw each other and new that we were going to work together. We were on the same page. 

Avslutningsvis säger hon med en liten suck att hon vill berätta att det inte finns några hbtq-personer i Anna Grodzkas personal just nu.

- Det borde inte spela någon roll, men det är viktigt att poängtera i den här kontexten för hbtq-kretsarna i Polen behöver erkänna sina allierade. De arbetar som att de är ensamma, och det är inte sant. De stänger in sig och blir färre och färre, men de behöver stora politiker och kändisar och samarbetspartners för att lyckas.

Tidigare skrivet från besöket:
Inspirerande och drabbande besök på Anna Grodzkas Krakowkontor
Fortsatt intervju om Anna Grodzkas arbete

Inga kommentarer: