RFSU bidrar förstås också med ett föredrag under
konferensdagen. Det är sexualupplysare Hans Olsson som berättar på temat Unga,
sexualitet och sexualsyn. Vår sexualitet och våra relationer påverkas av det
omgivande samhällets sexualsyn och det förändras över tid. Hans läste upp en
text ur 1956 års handledning i sexualundervisning som bland annat tar itu med
frågan vad man ska göra om det uppstår onaniepidemier på skolan. Den visar
också på hur flickor skulle lära sig att hålla på sig och pojkar ska lära sig
hur värdefullt detta är. Men hur mycket av detta lever egentligen kvar idag?
– Vi utgår fortfarande ofta från att driftstyrda
pojkar ska hanteras av ansvarsfulla flickor. Men att exempelvis säga ”Man vet
ju hur pojkar är.” är en förödande och farlig hållning som gör att gränser lätt
överträds, säger Hans.
Hans ber publiken att fundera över om sexualiteten är något
positivt eller negativt i samhällets ögon. Svaren, efter några minuters
diskussioner, blir att sexualitet är mer än det man har mellan benen och att
det berör oss alla samt att hur man pratar om sexualitet beror på vilken kultur
man kommer från.
– Generellt har vi en hyfsat positiv syn på
sexualitet i Sverige. Vi accepterar att unga har en sexualitet. Men samtidigt
finns det ett ambivalent förhållningssätt. Vi vill också varna för de negativa
konsekvenserna som kan uppstå, säger Hans.
På många håll i världen är sex och samlevnad i skolan
väldigt kontroversiellt. Kondomer och könspraktiker kan man inte prata om. Men
hur är det hos oss? Vad tycker vi att det är okej för unga att göra och i
vilken ålder? När ska man berätta och vad? Är mellanstadieelever stora nog att
få veta?
– ”Lär dig så mycket du kan! Läs på bara!” säger
vi om alla andra skolämnen. Men inte här… Det finns inget annat område där vi
hindrar människor att skaffa kunskap.
Måste man då berätta allt? Ska vi inte lämna något för
eleverna att själva upptäcka?
– Givetvis måste man åldersanpassa
sexualundervisningen. Men jag anser att om man inte berättar allt måste man
definiera vad det är man inte ska berätta. Tänk på att det är i tystnaden som övergrepp
sker och ohälsa skapas.
Många lärare är bekväma att prata om sexualitet ur ett
samhällsperspektiv, men blir osäkra när det kommer till sexuella praktiker och
handlingar. Här uppmanar Hans deltagarna att vidga begreppen.
– Använder ni fortfarande ordet förspel? Sluta med
det. Sex är ju egentligen är allt, från ett möte med kramar, kyssar, flirt och
smek. Många unga undrar ”Har jag haft sex?” ”Hur långt måste den vara inne för
att det ska räknas.?” Det gör också att de utsätter sig för hälsorisker genom
att inte skydda sig ordentligen. Genom att vidga begreppen jobbar vi
förebyggande.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar