tisdag 17 maj 2011

"Det här ska bli spännande!"

Hej Vilhelmine Malmberg, RFSU Kristianstad!

Du ska åka på din första kongress, hur känns det?
- Det är både den första inom RFSU och den första kongress jag någonsin varit med om, så det ska verkligen bli spännande!

Det är också RFSU Kristianstads första kongress som lokalförening. Vad tycker du om att få representera RFSU Kristianstad?
- Det känns riktigt bra! Visst är jag hyfsat nervös, men jag är glad över våra medlemmars stöd och vet att jag har styrelsen bakom mig. Jag är också väldigt nöjd med att ha med mig min kära styrelsekamrat, Yvette Bergsjö. Tillsammans hoppas jag att vi kan föra vår lokalförenings talan på ett tillfredsställande vis.

Vilka förväntningar har du?
- Jag kommer nog att vara ganska upptagen av att hitta rätt, men jag ska nog få tid att träffa en massa människor, lyssna på alla kloka typer jag stöter på och ha väldigt roligt.

Vilken är den viktigaste frågan för RFSU i år tycker du?
Jag kan nästan tycka att alla frågor är viktiga, men generellt tycker jag att utmanandet av olika normer, som begränsar människors liv och sexualitet, är något det måste finnas en levande diskussion kring i samhället i stort. Med normer menar jag sådant som heteronormen och olika uppfattningar om hur människor är och får lov att vara. Särskilt upprörd blir jag när tjejers sexualitet tabubeläggs på det ena eller andra sättet.

1 kommentar:

Kim sa...

Härligt Ville! Du och Yvette kommer att göra detta jättebra!
/Kim (Rfsu, Kristianstad)