fredag 20 maj 2011

Kvällens skräll - två kandidater till ordförandeposten

Den stora överraskningen för fredagskvällen var att ytterligare en kandidat till posten som ny ordförande för RFSU presenterades. Valberedningens förslag är Kristina Ljungros, tidigare ordförande i RFSU Stockholm.

När kongressen öppnat nominerades Emma Wieslander, som sitter i förbundsstyrelsen. I sitt anförande sa hon:
- Jag tycker att det är viktig demokratisk princip att kongressen väljer en förbundsordförande. Att det finns något att välja mellan och att man inte bara går på valberedningens förslag. Jag är medveten om att det är i underläge. Jag vill inte att det ska bli en splittring. Jag och Kristina tycker lika i många frågor, sedan finns det förstås saker som skiljer oss åt också.
-  Jag har varit aktivist inom de frågor som RFSU driver sedan tonåren och tror att jag kan vara en bra ordförande för att jag lever som jag lär, vilket ger en tyngd. Jag har en tydlig vision för hur vi ska bilda nya föreningar och rekrytera fler medlemmar. Jag har erfarenhet från att leda organisationer och framför allt så har jag lust att göra det. Ett lustfyllt ledarskap är oerhört viktigt.

Kristina Ljungros sade när hon presenterade sig för kongressen:
– Jag vill jobba med att stärka RFSU som medlemsorganisation via lokal föreningsutveckling.
Demokratifrågor är centralt för Kristina Ljungros, som har tio års erfarenhet av arbete med utvecklingssamarbete i södra Afrika och svenska riksdagen.
– RFSU kombinerar centrala frågor för mig som gäller frihet att bestämma över sin egen kropp och sexualitet – oavsett om man bor i Luleå eller Zimbabwe.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag vet vem jag hejar på!