måndag 26 juli 2010

Älska mer/ älska fler

Sista stoppet för dagens prideaktiviteter var för min del Polyminglet på högkvarteret. Det var som utlovat mingel och trevligt häng, både vuxna och barn som verkade trivas utmärkt. Senare på kvällen var det livemusik och poesi på scenen. Överraskande många slöt upp, trots sen utannonsering.


Ovan, en av många trevliga människor jag träffade på kvällen, här har jag försökt fota hans fina tröja med min crappy mobilkamera. På tröjan står i alla fall "har man två kakor kan man äta båda".

På pendeln hem från dagens äventyr lyssnade jag på en dokumentär om blockaden mot socialstyrelsen som ledde till att homosexualitet avkriminaliserades. Det var otroligt peppande att höra om historien från stonewall och frigörelseveckan och fram till det som blev pridefestivalen. Att tänka på all kamp och allt mod som krävts för att komma dit vi är fick mig att känna mig väldigt glad och stolt över att vara en del av den här rörelsen. Att delar av pride kan ses som ett kommersiellt jippo är något man får ta, och detta fyller nog också en funktion för många.

Inga kommentarer: