torsdag 8 juli 2010

Hallå där, RFSU-aktivister, läget?

Från vänster: Åsa (RFSU Trestad), Edit (RFSU Göteborg), Jonis (RFSU Trestad "och lite Göteborg") och Tove (RFSU Stockholm).

Det är, återigen, ett engagerat gäng aktivister som jobbar för RFSU under årets Almedalsvecka. RFSU-bloggen kryssade mellan besökarna i tältet på Hamnplan och lyckades ställa några frågor.

Hur kom det sig att ni nappade när RFSU efterlyste aktivister till årets Almedalsvecka?
Tove: Jag är intresserad av politik och internationellt aktiv. I höst ska jag praktisera på förbundet och vill lära mig mer.
Jonis: De som var med i fjol hade så roligt! Och så är det roligt att prata sexualpolitik med folk.

Vilken är den vanligaste frågan?
Åsa: "Varför är sex politik", det är inte självklart för alla. En del är nyfikna andra mer provocerade och håller inte med.
Edit: "Får jag rösta?", sen undrar de vilka det är som är nominerade. Inte helt lätt för oss att veta då det är fritt att nominera vem som helst.

Har besökarna svåra frågor?
Åsa: Jag har fått några frågor om vad RFSU har tagit för ställning i vissa frågor, det kan vara lite svårt att ha totalkoll.
Edit: Om hur skolinformationen fungerar i skolor i Gävle till exempel, jag vet mer om Göteborg.

Har du värvat några medlemmar?
Tove: Fyra stycken idag!
Jonis: En par stycken säkra, sen är det flera som sagt att de ska återkomma och bli medlemmar senare.
Åsa: Totalt sett har vi nog fått ihop 5-10 stycken om dagen!

Förutom RFSU:arna på bilden är även Balder (RFSU Stockholm) och Evelina (RFSU Värmland) på plats. Samordnar gör Kristina (RFSU Stockholm) och Agnes (RFSU Göteborg).

Inga kommentarer: